Rabu, 08 April 2009

Pemilu! tak dapat kartu



Pemilu tinggal satu hari, bendera bendera partai sudah tak terlihat lagi mulai senin kemarin, kata orang sih masa tenang! Gitu lhoo…
Saat kirim wesel di kantor POS Banjarbaru, aku disambangi pak RT wilayah Kowitama2.
“ri! Sebentar! Sambil melambaikan tangan ke arahku. Aku mendekat
“ ya! Ada apa?
“kemarin sudah ku carikan kartu pemilih punya kamu dan keluarga, tapi saya tidak menemukannya” sambil mikir ? apa kira kira saya marah ya!
“iya kah, pak! Kenapa?
“nah itu pang masalahnya, aku kada tahu jua, maka sudah tadaftar, sudah jua pang ku takunanakan, hasilnya buhan ikam kada ka bagian kartu pamilih”
Janak banar jua surang mandangarakan.
“ jadi kada umpat manyontreng ai, buhan kami”
“ tasarah am lagi”
“ tu urang blok A sana gin ada nang kada kabagian kartu”
“ hawwww…kanapa jua?
“ ya! Am aku bingung jua nah, masa anaknya dapat kartu, kadua kuitannya kada!
“ bah…macam dimapa pang yu, mun sudah jadi kaya itu”
“ ya tu, kaina kita jar nang golput, padahal napa ? dasar kada kabagian! Tahu tu
“ ayuja pa rt lah ! ulun tarimakasih banar atas informasinya, keina ku padahakan wan mama atau ading dirumah”.

Memang nyatanya seperti itu, apa boleh buat, meski golput di bilang haram oleh MUI, tapi jika sudah demikian siapakah yang kena sanksi haram itu?

Alangkah baiknya memilih sesuai dengan keinginan hati yang tulus dan ikhlas.
mudah mudahan pemilu besok hari sukses dan berjalan lancar!

7 komentar:

aidicard mengatakan...

Banyaknya calon pemilih yg tidak kebagian kartu kyknya udah tradisi di Pemilu Indonesia..

lagi2 gara2 birokrasi yg bertele-tele..

attayaya mengatakan...

gimana neh kenapa dpt selalu bermasalah dari tahun ke tahun?

ndak beres kerjanya

Didoy mengatakan...

wkwkwkwkw..... "aneh">> anak dapat masa orangtua egga dapat.... wwkwkwkwkw....

sabar ae mang ae.... kena ae pulang pas milih presiden,....

Andri Journal mengatakan...

Berarti kemarin gak jadi nyontreng ya?Banjarbaru yg menang siapa nih..PPP atau Demokrat? :)

mancaracat mengatakan...

aidi card # sepertinya emang begitu
attayaya # ga tahu juga ya...wong aku ndeso
didoy # memang aneh bener! masa yang mati ke daftar, yang masih hidup ga? aku sudah mantah mang ai..
andrie journal # banjarbaru kayaknya demokrat sih...gimana di solo?...

ahmadhadiyani mengatakan...

LAWASNYA AE KITA KADA TATAMU. DIMANAKAH ANGKAU SAAT INI??????????

mancaracat mengatakan...

ahmad hadiyani: di rumah mbahanu hilang am jua